Object/Work Type
Permanent Structures, Recreation Structures

Title Text
Fountain of the Twelve Months

Alternate Title Text
Fontana monumentale, Fontana dei dodici mesi

Creator Description
Carlo Ceppi

Creator Identity and Role
Ceppi, Carlo

Creation Date
1898

Demolition Date
still exists

Styles/Periods Description
Rococo' and Liberty, Moorish

Descriptive Note Text
The "Fontana dei dodici mesi" has been realized by the engineer Carlo Ceppi and it has been inaugurated during the National Exposition of Turin of 1898, as part of the national celebration of the fifty years of the "Statuto Albertino". The fountain was a synthesis of the first Floreale and nostalgia for the rococo' (late Baroque) style. It presents a big oval pond surrounded by a decorated balustrade with twelve statues, symbols of the twelve months. The 4 statuary groups at the top of the fountain represented the 4 rivers of Piedmont: Po, Dora, Stura and Sangone. They were created, respectively, by sculptors Luigi Contratti; Edoardo Rubino; Giacomo Cometti; Cesare Biscarra; and Cesare Reduzzi (Magnaghi et al., 1995). The fountain also displayed 12 statues of young women that allegorized the months of the year and were placed on the balauster that circled the basin. It was originally set against a Moorish facade of an expositive strucure, later dismantled. It was said to be reminscient of the Fountain of Villa della Regina in Turin. «E' composta di un'ampia vasca ovale, in cui precipita una spumeggiante cascata, circondata da una balaustra ornata di statue - eseguite da vari artisti (tra i quali Luigi Contratti, Edoardo Rubino e Cesare Biscarra) - che rappresentano i dodici mesi dell’anno e le quattro stagioni. Sintesi fra i primi spunti floreali e nostalgie rococò, lo stile ricorda il liberty e la strana disposizione della vasca è dovuta alla pendenza del terreno. La leggenda vuole che sia stata costruita nel luogo in cui il principe egizio Eridano cadde nel Po. Questa fontana pare fosse molto apprezzata da Edmondo De Amicis, soprattutto per la suggestiva collocazione nel Parco del Valentino.» Further references: Lanzardo, D. & Poli, F. (2012). Torino la città delle statue. Fantasmi di pietra sulla scena urbana. Turin: Edizioni del Capricorno, 159-163; Massaia, A. S. (1992). “Carlo Ceppi: un portagonitsa dell’Eclettismo a Torino” in Studi Piemontesi, XXI(2), 407-429; Magnaghi, A., Monge, M., & Re, L. (1995). Guida all’architettura moderna di Torino. Turin: Lindau; Politecnico di Torino, Dipartimento Casa Città (1984). Beni culturali ambientali nel Comune di Torino, 1, Turin: Società degli ingegneri e degli architetti in Torino, 352.

Code in the 1911 Map
SIM 49

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